Brug Hoekersingel; Rotterdam

De eerste Ultrabrug is in oktober 2012 succesvol gerealiseerd te Rotterdam. Het architectonisch en constructief brugontwerp is innovatief vanwege zijn doorsnede, vormgeving en kleur. Het architectonisch ontwerp van de brug is gemaakt door Chris Bosse, onder andere bekend van de ‘Watercube’ in Beijing. De originaliteit en innovativiteit resulteerden in prestigieuze prijzen zoals de ‘Betonprijs 2013’ en de FiB ‘Special Mention Award for Outstanding Concrete Structures’.

De fiets- en voetgangersbrug heeft een totale lengte van 19 meter en een breedte van 3,4 meter. De brug is ontworpen voor een variabele belasting van 5 kN/m2 en 120 kN voertuigbelasting. De toegepaste dekdikte bedraagt 60 millimeter. De leuningen zijn ongewapend uitgevoerd en hebben een dikte van maximaal 125 millimeter. De leuning draagt bij aan de draagcapaciteit van de brug. De gehele brug is gemaakt van slechts 9m³ UHSB C170/200. Met de mallen kunnen bruggen tot 25 meter lengte en 5 meter breedte eenvoudig worden geconstrueerd voor lage kosten. Standaardisatie voor kostenbesparing is hierbij de kern.

M. Said, projectleider gemeente Rotterdam

Brug Zwaaikom; Eindhoven

In juni 2015 is de nieuwe voetgangersbrug in Eindhoven, ook wel “Brug Zwaaikom” genoemd in een toekomstige woonwijk gebouwd, waar architectuur en constructief ontwerp elkaar moeten aanvullen om een brug in te passen in de omgeving. Significante duurzaamheid, geen onderhoudskosten en een laag gewicht van het brugdek waren aanvullende wensen. De Ultrabrug voldoet aan deze eisen en wensen. De brug is relatief licht (het dek is 60 ton) en is daardoor eenvoudig te verwijderen door een mobiele kraan.

Ook deze Ultrabrug is innovatief vanwege zijn doorsnede, vormgeving en kleur. Dankzij de toevoeging van witte microsilica is de eerste brug van witte Ultrahogesterktebeton in de wereld een feit. De fiets- en voetgangersbrug heeft een overspanning van 21,4 meter en een breedte van 3,8 meter. Het getoogde brugdek is opgebouwd uit vijf getoogde prefab kokerelementen met een polystyreen kern, die nagespannen worden door interne voorspankabels om de brug te vormen. De maximale hoogte van de dekelementen is 0,4 meter. Hierdoor wordt een slankheid van 1/55 bereikt. Bruggen van standaard beton hebben normaal een slankheid rond 1/30. De dikte van het bovendek is slechts 80 millimeter. De minimale betonsterkteklasse van het dek is C170/200. De leuningelementen worden apart gegoten en later aan het dek bevestigd. De leuning van de brug heeft een bionische vorm met 50 millimeter dunne balken. De leuningelementen zijn gemaakt van C110/130. De leuning draagt niet bij aan de totale draagcapaciteit van de brug. Met de mallen kunnen bruggen tot 50 meter lengte gemaakt worden.

H. Vennix, projectleider gemeente Eindhoven

Ter zake

Contact gegevens:

FDN engineering + construction

Kabelweg 37

1014 BA Amsterdam

+31 (0)20 330 6260

info@ultrabrug.nl

Abonneer op de nieuwsbrief

Download de brochure